Kuidas tegeleda ettevõtte võlglastega?
Kui ettevõtte kliendid jäävad võlgu, võib see oluliselt mõjutada ettevõtte rahavoogusid ja üldist finantsseisundit. Selles blogipostituses vaatleme, kuidas tegeleda võlglastega, kuidas raamatupidaja saab olla abiks ning kuidas vältida koostööd ebausaldusväärsete partneritega.
Mida teha, kui ollakse võlgu?
Suhtlemine – kõigepealt võta võlglasega ühendust. Võimalik, et nad ei ole arvet näinud või on mõni muu mõistlik põhjus, miks makse on viibinud.
Paindlikkus – kaalu võimalust pakkuda maksegraafikut või soodustusi õigeaegse maksmise eest.
Maksetingimused – veendu, et sinu maksetingimused oleksid selged ja arusaadavad. Vajadusel tee neid karmimaks, näiteks vähendades maksetähtaega.
Inkasso/maksekäsu kiirmenetlus – kui tavalised meetodid ei tööta, võib olla aeg pöörduda inkassoteenuse poole või maksekäsu kiirmenetlus kohtu kaudu. Kuid enne selle sammu astumist veendu, et oled võlglasega piisavalt suhelnud ja andnud neile võimaluse olukorda lahendada.
Ettevalmistav töö
Arvete kujundamine: arvete koostamisel tuleks veenduda, et need oleksid selged ja lihtsasti mõistetavad, märkides ära teenuse või toote kirjeldus, hind, käibemaks ning maksetähtaeg.
Maksetingimused: selgelt määratletud maksetingimused aitavad vältida segadust. Tavaliselt on maksetähtajaks 7–30 päeva, kuid see võib sõltuda valdkonnast ja kliendiga kokkuleppest.
Võlgade sissenõudmine
Kokkulepe: Kui klient tunnistab võlga, kuid tal on raskusi selle tasumisega, proovige jõuda kokkuleppele maksegraafiku osas.
Inkasso: Kui kõik muud meetodid on ammendunud ja võlg on endiselt tasumata, võib kaaluda inkassoteenuse kasutamist. See peaks olema viimane abinõu, kuna see võib mõjutada teie suhteid kliendiga.
Kuidas raamatupidaja saab aidata?
Maksetähtaegade jälgimine – raamatupidaja saab aidata jälgida maksetähtaegu ja hoiatada, kui arved ületavad etteantud makseperioodi.
Aruannete koostamine – koostades regulaarselt laekumata arvete aruandeid, saab raamatupidaja anda ettevõttele ülevaate sellest, kui suur on võlgade maht.
Krediidikontroll – enne uue kliendiga lepingu sõlmimist saab raamatupidaja aitamiseks kontrollida nende krediiditausta, et hinnata nende maksevõimekust.
Probleemi tuvastamine ja esmane tegevus
Maksetähtaja jälgimine: raamatupidaja peaks olema kursis kõikide saabuvate ja laekumata arvetega. Kui maksetähtaeg on möödunud, võiks automaatselt välja minna meeldetuletus.
Kliendiga suhtlemine: helistage kliendile või saatke email, küsides arve staatuse kohta.
Raamatupidaja roll
Ülevaated: raamatupidaja koostab regulaarsed aruanded laekumata arvetest, mis aitavad teil hoida sõrme pulsil ettevõtte rahaseisul.
Dokumenteerimine: oluline on hoida kõik suhtlus võlglastega korralikult dokumenteerituna, nii saab vajadusel tõestada tehtud jõupingutusi võla sissenõudmiseks.
Kuidas vältida koostööd ebausaldusväärsete partneritega?
Krediidikontroll – nagu eespool mainitud, kontrollige uute partnerite krediiditausta.
Ettemakse – kui olete mures kliendi maksevõimekuse pärast, kaaluge ettemakse nõudmist.
Viited – küsige uutelt partneritelt viiteid või soovitusi nende varasematelt koostööpartneritelt.
Lepingud – veendu, et sul oleksid kliendiga selged lepingud, mis määratlevad konkreetsed maksetingimused, intressimäärad hilinenud maksete puhul ja võimalikud sanktsioonid.
Taustauuring: enne uue kliendiga lepingu sõlmimist uurige tema tausta. Krediidireiting, majandusaasta aruanded ja isegi teiste ettevõtjatega konsulteerimine võivad anda teavet kliendi maksekäitumise kohta.
Õigeaegne suhtlemine, korralik raamatupidamine ja ennetavad meetmed aitavad vältida või vähemalt minimeerida maksehäireid. Raamatupidaja oskuslik kaasamine võib osutuda hindamatuks ressursiks, aidates teil püsida rahaliselt stabiilsena ja vältida probleeme võlglastega. Ennetus on alati parem kui ravi – seega investeerige aega ja ressursse, et valida endale usaldusväärsed koostööpartnerid.